Health

Zoveel calorieën verbrandt een Tour de France-renner tijdens een etappe

Greg Van Avermaet tijdens een etappe tussen Arpajon-sur-Cere en Montauban in de Tour van 2016
(Afbeelding: AFP)

Dat de wielrenners tijdens de etappes van de Tour de France veel calorieën verbranden, moge duidelijk zijn. Hier lees je hoeveel, en wat er gegeten moet worden voor de nodige energie.

Mathieu van der Poel was de grote held tijdens de eerste week van de Tour de France. Hij droeg dagenlang de gele trui, won twee etappes en zei de rest gedag toen die de bergen in gingen. Inmiddels is Van der Poel uit de Tour gestapt, om zich volledig te kunnen focussen op de Olympische Spelen in Tokio. En alleen al kijkend naar de hoeveel calorieën die wielrenners gemiddeld verbranden tijdens een etappe, snappen we die keuze.

Aantal calorieën tijdens een Tour de France-etappe

Wielrenners die een volledige Tour de France uitrijden, verbranden ongeveer 120.000 kilocalorieën (kcal) in 23 dagen. Dat is een gemiddelde van bijna 6.000 kcal per etappe. Hebben de wielrenners te maken met een moeilijk parcours met veel klimmeters, dan kan dit oplopen tot wel 8.000 kcal per wedstrijddag. Ja, dan moet je heel wat eten om de nodige energie te kunnen leveren.

Het peperdure horloge dat Mathieu van der Poel nog niet heeft

Even een rekensommetje om dit absurde aantal calorieën tastbaar te maken: in een Big Mac zitten 525 kcal. Deel je de 120.000 kcal die een wielrenner verbrandt door de 525 kcl van een Big Mac, dan kom je op 229 Big Macs uit. Bijna tien per dag.

Wielrenners eten de hele dag door

Gemiddeld heeft een man ongeveer 2.500 calorieën per dag nodig. Dat is natuurlijk afhankelijk van je lichaamsgewicht, lengte en mate van beweging. Tour de France-wielrenners verbruiken in ieder geval flink wat meer dan de gemiddelde recreatiewielrenner. Daardoor moeten ze gemiddeld drie tot vier keer meer eten.

De voedingsstoffen die wielrenners eten om dag in dag uit voldoende energie te kunnen leveren, halen ze niet alleen uit een stevig ontbijt en een flink bord pasta als avondeten. Ook tijdens het fietsen werken ze behoorlijk wat naar binnen.

5 minuten-recept: energierepen met pindakaas, dadels en kokos (no-bake)

In het knapzakje met eten dat wielrenners toegereikt krijgen, ook wel musette genoemd, zit voeding met een grote hoeveelheid calorieën. Denk aan aan power-repen, gelzakjes en andere voeding. Het doel van die voeding is op een makkelijke, maar vooral ook lekkere manier zoveel mogelijk calorieën binnen te krijgen die kunnen worden omgezet naar energie. Die gelletjes zitten bijvoorbeeld vol snelle koolhydraten. Vaak wordt er voor gelzakjes en vloeibare koolhydraten gekozen, omdat je dan geen energie verspilt aan het kauwen.

Op bicycling.com lees je dat er in die zakjes standaard een blikje cola zit, want suiker, vocht en cafeïne. Verder vind je in de musette rijstcakejes van bijvoorbeeld witte rijst, suiker, kaneel, kokosolie of roomkaas, eventueel aangevuld met rozijnen, noten of banaan. En dan zijn er natuurlijk nog de bidons met sportdrank en water. Er moet tenslotte ook gehydrateerd worden.

Lees in dit artikel wat je exact moet eten om de Tour de France vol te houden.

Inverse

Reageer op artikel:

Zoveel calorieën verbrandt een Tour de France-renner tijdens een etappe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button