Health

van afvallen tot de juiste tijd

(Afbeelding: Unsplash)

Naar koffie worden veel studies gedaan. We delen vier wetenschappelijke onderzoeken die je voortaan met je collega’s kunt delen bij het koffieapparaat.

Of het nou een werkdag of weekend is, een dag begint met koffie. Maar hoeveel kopjes mag je per dag? En hoe laat? En wat als je wil afvallen? Deze onderzoeken geven je een nieuw beeld van dat dagelijkse bakje troost van je.

Onderzoeken over koffie

Vier onderzoeken over koffie. Ze gaan over productiviteit, afvallen, het maximaal aantal kopjes per dag en hartritmestoornissen. Alles wat je wil weten.

1. Het beste tijdstip voor productiviteit

Om te beginnen met de grootste fout die eigenlijk iedereen iedere dag maakt. Als je kijkt naar productiviteit, is het niet goed om de dag direct te starten met koffie. Leuk om tegen je collega’s bij het koffieapparaat te vertellen, terwijl jij met een theetje staat toe te kijken. Onderzoek toont aan dat het beste tijdstip voor een bakje boost tussen 10:00 en 11:30 uur en tussen 14:00 uur en 17:00 uur is. Dit is namelijk wanneer de natuurlijke niveaus van cortisol in jouw lichaam vanzelf dalen. Lees hier het hele artikel.

2. Koffie helpt bij afvallen

Koffie, zonder suiker en melk, helpt bij afvallen. Bruin vet is daarbij een belangrijke factor, blijkt uit een recent onderzoek van Scientific Report. “Bruin vet werkt op een andere manier dan ander vet in je lichaam en produceert warmte door suiker en vet te verbranden, vaak als reactie op kou”, aldus professor Michael Symonds van de School of Medicine aan de Universiteit van Nottingham. Hij is een van de wetenschappers die het onderzoek hebben gepubliceerd. Lees hier het hele artikel.

3. Maximaal aantal kopjes per dag

Het punt hierboven is geen vrijbrief om nu ineens liters per dag te drinken, want er is wel zeker een maximaal aantal kopjes koffie per dag. De Universiteit van Zuid-Australië gooide er een wetenschappelijk onderzoek tegenaan en kwam vervolgens met het verlossende antwoord. Zes kopjes koffie per dag of meer is te veel, vijf is dus het magische getal. Lees hier het hele artikel.

4. Koffie en hartritmestoornissen

Door cafeïne kan je hartslag iets verhogen, maar hoe zit het op de lange termijn? Recent onderzoek, gepubliceerd in JAMA Internal Medicine, toont aan dat koffie en cafeïne niet per se de kans op hartritmestoornissen of de kans op een onregelmatige hartslag vergroten. Cafeïne zou in sommige gevallen de hartslag juist kalmeren. Tijdens de studie werden de gegevens van 386.000 respondenten bijgehouden. Lees hier het hele artikel.

Vind je onderzoek 2 vooral interessant, maar lust je geen koffie? Check ook deze acht effectieve drankjes tijdens het afvallen.

Reageer op artikel:

4 nuttige onderzoeken over koffie: van afvallen tot de juiste tijd

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button