Health

4 lessen van Chris Hemsworth’s personal trainer

(Afbeelding: AFP)

Als je net zo gespierd wil worden als Chris Hemsworth, dan moet je veel eten en keihard trainen. Toch? Zijn personal trainer Da Rulk vertelt alles over zijn visie op krachttraining en deelt vier waardevolle tips.

In de podcast-aflevering Chris Hemsworth’s trainer on smashing fitness goals van Healthy-ish spreekt de host van de podcast met Joseph Sakoda, de personal trainer die beter bekend staat als Da Rulk. Als personal trainer heeft hij onder anderen Chris Hemsworth onder zijn vleugels.

Personal trainer Chris Hemsworths deelt trainingslessen

Chris Hemsworth ken je had als Thor in The Avengers en andere MCU-films al een behoorlijke torso. Toch heeft hij samen met Da Rulk het voor elkaar weten te krijgen om voor Thor: Love and Thunder een nog sterkere versie van zichzelf en het filmpersonage neer te zetten, zo deelde hij laatst nog op Instagram.

Een indrukwekkende prestatie, en we willen natuurlijk precies weten hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben. De onderstaande tips van Da Rulk hebben er ongetwijfeld aan bijgedragen.

1. Focus op mobiliteit

Da Rulk staat bekend als bedenker van Raw Functional Training (RFT). Deze vooral bodyweight-based trainingsmethode is in het leven geroepen om meer dynamische mobiliteit, functionele kracht en conditie op te bouwen en zo betere prestaties te kunnen leveren in de sportschool. In het beste geval combineer je RFT-dagen dan ook met dagen waarbij er volledig op krachttraining gefocust wordt.

RFT kan gebruikt worden als volledige training, maar ook alleen als warming-up of cooling-down. Bij Chris Hemsworth werden vooral losse RFT-dagen ingepland, en deze werden afgewisseld met krachttraining en kettlebell-workouts, aldus Da Rulk in de podcast.

2. Schrijf je doelen op

Trainen is niet alleen iets fysieks, maar ook iets mentaals. Volgens Da Rulk is het daarom uiterst belangrijk om een doel voor ogen te hebben, zeker als je streeft naar een fysiek als dat van Chris Hemsworth. “Als je zonder doel aan het sporten bent, dan heb je de neiging om niet consistent te blijven en gedisciplineerd te blijven met je training”, vertelt hij.

3. Discipline is key

Ook zijn er volgens Da Rulk veel mensen die telkens iets nieuws willen uitproberen. De ene week CrossFit in de sportschool, de andere week boulderen bij een klimmuur en vervolgens baantjes trekken in het zwembad. Leuk, maar niet effectief, aldus Da Rulk. “Je wil eigenlijk proberen consistent te blijven en een programma op te bouwen met een niveau van discipline en consistentie, anders krijg je niet de vooruitgang die je wilt. En die vooruitgang motiveert je juist om te blijven trainen.”

Als je consistent traint, dan hoef je volgens de superhelden-trainer ook niet zozeer te focussen op de intensiteit van de training. Juist doordat je consistent door blijft pakken, zorgt voor resultaat.

4. Jouw gevoel moet centraal staan, niet de looks

Als laatste tip laat Da Rulk weten dat het bouwen van een goed lichaam niet jouw hoofddoel zou moeten zijn in de sportschool. Niet iedereen heeft de genen van Chris Hemsworth. Het is natuurlijk een mooie bijkomstigheid, maar Da Rulk benadrukt dat jouw gevoel op nummer 1 zou moeten staan. Dus waarom train je? Omdat je je daarna goed voelt en lekker in je vel zit. Je kunt door zwaar te trainen beter in slaap komen. Je krijgt er meer energie door. Talloze redenen die belangrijker zijn dan jouw uiterlijk.

De laatste woorden van Da Rulk: train to feel good about you, and not to impress other people.

Zo zorgt Avengers held Chris Hemsworth ervoor dat hij super fit is

Body+Soul

Reageer op artikel:

Trainen als Thor: 4 lessen van Chris Hemsworth’s personal trainer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button